Onderwijs

Alle typen onderwijs
Het Wartburgdeel van de Scholengroep Driestar-Wartburg biedt alle schoolsoorten in het voortgezet onderwijs aan, verspreid over vijf Wartburgscholen. Uitgangspunt bij de verdeling van de onderwijstypen over de vestigingen is dat leerlingen zo lang mogelijk op de dichtstbijzijnde school onderwijs kunnen volgen: twee tot drie jaar na het verlaten van de basisschool. Daarom hebben de meeste scholen een brede onderbouw. Voor de overstap naar de bovenbouw moeten leerlingen soms van school wisselen. We zorgen ervoor dat de doorstroom van deze leerlingen optimaal verloopt.

De brede scholengemeenschap biedt mogelijkheden om onderwijskundige ontwikkelingen gestalte te geven. Gezamenlijk werken de scholen aan een uitgekiend netwerk van leerwegen en leerroutes, zodat jongeren zo veel mogelijk onderwijs krijgen dat bij hen past.

In onderstaand schema wordt zichtbaar welke onderwijstypen onze scholen bieden en wanneer de eventuele doorstroom naar een andere school plaatsvindt.


Schoolsoorten

  • Vwo

De zesjarige vwo-opleiding bereidt leerlingen voor op een studie op een universiteit. Uiteraard is het ook mogelijk om met een vwo-diploma in te stromen in het hbo. Een vwo-leerling is leergierig en op zoek naar diepere achtergronden van allerlei vraagstukken. Er wordt naast de gebruikelijke inzet ook een duidelijk beroep gedaan op het inzicht van leerlingen. In de onderbouw van het vwo kunnen leerlingen klassieke talen kiezen. Latijn en Grieks zijn vakken die meer inhouden dan je van een ‘dode taal’ zou verwachten. De verbanden met andere moderne vreemde talen worden door het volgen van deze vakken een stuk duidelijker. Klassieke talen dragen bij aan een goed inzicht in de ontwikkelingsgesschiedenis van onze cultuur. Een leerling zonder Klassieke talen, ontvangt een atheneumdiploma. Met de talen erbij wordt een gymnasiumdiploma verkregen.

  • Havo

Een havoleerling heeft naast zijn intellectuele aanleg ook vaak een praktische inslag. Het onderwijs kenmerkt zich door leerstof van hoog niveau met toepassingsgerichte opdrachten. Deze vijfjarige opleiding is een goede voorbereiding op het hoger beroepsonderwijs (hbo). Ook is overstappen naar vwo-6 een mogelijkheid. Uiteraard zijn motivatie en inzet ook op de havo van belang.

  • Vmbo en mavo

Kenmerken van het vmbo zijn: aandacht voor brede ontwikkeling en vorming, nadruk op de eigen verantwoordelijkheid van de leerling, aandacht voor het aanleren van vaardigheden, goede inhoudelijke  aansluiting op het vervolgonderwijs (mbo of havo).

De onderbouw vmbo / havo / vwo
De locaties h
ebben de ruimte en de vrijheid om de leergebieden van de onderbouw zelf in te richten, zolang de kerndoelen maar worden gehaald. Daarbij zijn drie richtlijnen van de overheid van belang: samenhang tussen de leerstof, doorlopende leerlijnen en actieve betrokkenheid van de leerlingen bij het leerproces. De school geeft ook aandacht aan de oriëntatie op studie en beroep (Loopbaan oriëntatie en begeleiding, LOB). Over het algemeen wordt het onderbouwonderwijs ingericht op basis van  de vakkenindeling zoals: Nederlands, biologie, geschiedenis, enz.

De bovenbouw havo, atheneum en gymnasium
In de bovenbouw, meestal aangeduid als Tweede Fase, is er nog veel aandacht voor brede, algemene vorming, voor de verschillen tussen leerlingen en voor zelfstandig leren en werken. Leerlingen in havo-3, atheneum-3 en gymnasium-3 kiezen in de loop van het jaar één van de onderstaande  profielen:

  • cultuur en maatschappij (C&M)
  • economie en maatschappij (E&M)
  • natuur en gezondheid (N&G)
  • natuur en techniek (N&T)

Het bovenbouwprogramma bestaat uit een algemeen deel, een profieldeel en een vrij deel. Als aanvulling heeft de school enkele modules apologetiek ingevoerd die de leerlingen moeten voorbereiden op het leven als christen in de maatschappij. Stageweken en werkweken kunnen ook onderdeel uitmaken van het programma in de bovenbouw.

Alle bovenbouwjaren zijn examenjaren. Vanaf het vierde leerjaar tellen de cijfers mee voor het schoolexamen. In de Tweede Fase worden naast repetities, proefwerken en schoolonderzoeken ook andere toetsvormen gebruikt, zoals praktische opdrachten en handelingsdelen.

Bovenbouw vmbo
Het vmbo kent vier leerwegen:

  • de basisberoepsgerichte leerweg (nadruk op praktijkvakken, bereidt voor op mbo-niveau 1 of 2);
  • de kaderberoepsgerichte leerweg (combinatie van theorie en praktijkvakken, bereidt voor op mbo-niveau 2, 3 of 4);
  • de gemengde leerweg (nadruk op theorie, maar wel gericht op bepaalde beroepsopleidingen, bereidt voor op mbo-niveau 3 of 4, op Beroepencollege De Swaef is er een gemengde leerweg met meer aandacht voor praktijkvakken);
  • de theoretische leerweg/mavo (nadruk op theorie, richt zich nog niet op bepaalde beroepsopleidingen, bereidt voor op mbo-niveau 4 of havo 4).

Op Beroepencollege De Swaef hebben de basis- en kaderberoepsgerichte en gemengde leerweg een eigen gezicht door de ontwikkeling van het Beroepencollege. Vanaf klas 1 komen leerlingen met de beroepspraktijk in aanraking. Daarom spreken we daar over een Beroepencollege.

Op de Guido de Brès wordt vanaf leerjaar 1 alleen nog de theoretische leerweg aangeboden, waarbij de focus ligt op de (cognitief) “sterkere” vmbo-leerling. Om die reden is er gekozen voor de aanduiding mavo. Klik hier voor meer informatie over mavo op de Guido de Brès.

Ook de Revius biedt vmbo/mavo aan. Hier kunnen leerlingen met een advies voor zowel de gemengde als de theoretische leerweg instromen. Bekijk hier meer informatie over vmboen mavo op de Revius.

Marnix biedt vmbo van basis tot en met theoretisch (met het profiel Dienstverlening & Producten).

Aan het eind van het tweede leerjaar maken leerlingen binnen elke leerweg een keuze voor één van de volgende profielen: Techniek (drie deelprofielen), Economie & Ondernemen, Zorg & Welzijn of Dienstverlening & Producten. In het derde en vierde leerjaar (de bovenbouw) krijgen zij dan algemeen vormende vakken, vakken die afhankelijk zijn van de gekozen sector én beroepsgerichte, praktische vakken. Binnen het Beroepencollege De Swaef kunnen leerlingen al aan het einde van leerjaar 1 een keuze maken. Het afsluitende examen (leerjaar 3 en 4) bestaat uit een schooldeel en een centraal gedeelte dat door de overheid is voorgeschreven. 

Extra ondersteuning bij leerwegachterstanden
Extra ondersteuning voor leerlingen met leerwegachterstanden is gericht op leerlingen die naar onze verwachting extra ondersteuning en begeleiding nodig hebben om het vmbo af te sluiten met een diploma. De Commissie Toewijzing Ondersteuning beoordeelt of leerlingen in aanmerking komen voor deze extra vorm van ondersteuning. Dit kan bestaan uit het plaatsen van leerlingen in kleinere groepen, het gebruik van aangepaste lesmethodes en uit andere vormen van begeleiding en ondersteuning.

Praktijkonderwijs (PrO)
Praktijkonderwijs wordt aangeboden op de Marnix. PrO is voor leerlingen die ook met extra ondersteuning geen vmbo-diploma kunnen halen. Ze worden voorbereid op directe instroom op de arbeidsmarkt. Daarom is er veel aandacht voor sociale vaardigheden, voor het verkrijgen van een goede werkhouding en met name in de bovenbouw wordt tijd ingeruimd voor uitgebreide stages. Via het praktijkonderwijs kan een aantal leerlingen wel een diploma niveau 1 (van het mbo) behalen. Daardoor krijgen zij ook de mogelijkheid om door te stromen naar niveau 2 van het mbo.

Passend onderwijs
Leerlingen met een ondersteuningsvraag op het gebied van gedrag of persoonlijkheid worden in principe geplaatst in reguliere groepen. Het is de taak van onze school om – in overleg met de ouders – te bepalen welke ondersteuning geboden kan worden.

In gevallen dat het onderwijs meer ondersteuning behoeft, zijn er op de scholen groepen met ondersteuning (satellietklassen), die zijn opgezet om hen een passende onderwijsomgeving aan te bieden. De groepen zijn bedoeld voor jongeren, die niet in staat zijn om te integreren in een gewone groep van het voortgezet onderwijs. In geval dat een heel specifieke onderwijsomgeving nodig is, kan worden aangemeld bij De Burcht. Klik hier voor informatie over toelating. Naast het normale lesprogramma dat past bij het schooltype (vmbo, havo, vwo) wordt ook het vak Burgerschap & Omgangskunde aangeboden bij De Burcht.

Engels op Scholengroep Driestar-Wartburg

Tweetalig Onderwijs (tto)
Engels staat binnen de Scholengroep hoog aangeschreven. De school versterkt het Engels van de leerlingen op meerdere manieren. Tweetalig onderwijs (tto) is een aparte stream binnen het vwo en wordt aangeboden op de Guido de Brès. De helft van de lesuren in een tto-klas wordt in het Engels gegeven. Klik hier voor alle informatie over tto.

Gymnasium-tto
De Guido de Brès werkt met een gecombineerde gymnasium-tto-brugklas. Naast Latijn en Grieks wordt er in een apart curriculum aandacht besteed aan de klassieke oudheid en de betekenis voor onze cultuurgeschiedenis.

De vakken, in een aparte lessentabel, worden zodanig gevuld dat er voor leerlingen die meer kunnen én willen een uitdagende leeromgeving ontstaat, die aansluit bij hun ‘intelligente uitdaging’.

Versterkend talen onderwijs (véto)
In de onderbouw wordt op de Guido de Brès, de Marnix en de Revius ook een extra impuls gegeven aan het vak Engels. We noemen dit Versterkend Talen onderwijs (véto). Hier worden twee tot zes vakken in het Engels gegeven. Op Beroepencollege De Swaef doen we dit onder andere door leerlingen eens in de drie weken in contact te brengen met een ‘native speaker’. Tijdens dit moment wordt er alleen maar Engels gesproken aan de hand van een thema.